16:19 Hemavan
HP693
16:35 Stockholm
HP693
Loading...
Höga Kusten Airport2020-07-13T21:13:02+02:00

Nyheter

Ny lyfter vi igen!

augusti 10th, 2020|0 Comments

Nu kör vi igång resandet till och från Stockholm.
Våra resenärers hälsa och trygghet, är vår största prioritet när flygtrafiken ökar igen.
Tillsammans hjälps vi åt att minska smittspridningen.
Läs mer här om nya rutiner och tidtabell.

Begränsade öppettider

juni 1st, 2020|Kommentarer inaktiverade för Begränsade öppettider

Vi kommer ha begränsade öppettider under sommaren och kommer då endast svara på e-post. Vår målsättning är att svara på er e-post inom 72 timmar.

Maila oss på info@hkairport.se.

Vi på Höga Kusten Airport önskar er trevlig sommar.

Öppettider under sommaren

maj 26th, 2020|Kommentarer inaktiverade för Öppettider under sommaren

Begränsade öppettider på flygplatsen under sommaren(juni till augusti). För  att komma i kontakt med oss skicka epost till info@hkairport.se så svarar vi inom 72 timmar. Vill ni beställa extra öppethållande gör det via formuläret, begär utökade driftstimmar.

Flygsektorn kommer att resa sig igen!

april 26th, 2020|Kommentarer inaktiverade för Flygsektorn kommer att resa sig igen!

Debattören Björn Forsgren ger sig på flyget eftersom han vill att vi inte ska resa. Men han är ganska ensam om detta. Världens mest effektiva transportslag är ett smörjmedel för att få igång ekonomin igen, skriver Christian Clemens och Dag Waldenström, Svenskt Flyg, i en replik.

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten Björn Forsgren argumenterar på SvD Debatt att flyget kommer att kapsejsa efter coronapandemin och nu kommer det bara att bli dyrare att resa vilket leder till att det påstådda myckna flygandet för den stora allmänheten är över. Vi ska tillbaka till det reglerade 1980-talet, ett stort kliv tillbaka fyrtio år i tiden.

Som tur är har Forsgren helt fel!

Det kommersiella flyget vi har idag är otroligt effektivt och framgångsrikt. Visserligen får vi sitta tätt och kanske obekvämt, men vi transporteras över långa avstånd med hög fart och till otroligt låga energikostnader. Lågprisbolagen som alla skapats de senaste decennierna anpassar sina tidtabeller efter de volymer som finns mellan olika städer, och har därför inte samma täta tidtabeller som de etablerade nätverksbolagen som ombesörjer samhällslivets behov av frekventa transporter vilket leder till högre priser. Denna utveckling har skett allt mer efter flygets avreglering som inleddes av president Carter 1978 och femton år senare i Europa. På marken blir transporterna också effektivare, vilket lett till att många korta flyglinjer lagts ner och detta är naturligtvis en normal utveckling som också väntas fortsätta. Men flyget har fortfarande stor betydelse på många inrikes destinationer och är avgörande för att företag och besöksnäring kan utvecklas utanför storstadsregionerna.

Coronakrisen kommer att verka precis som under alla andra kriser och lågkonjunkturer. De svagare bolagen slås ut, de effektiva kommer tillbaka ännu bättre och olika entreprenörer startar nya bolag. Flygplanen finns kvar och flygets fantastiska entusiastiska personal bara väntar otåligt på att få komma igång igen (kolla bara på sociala medier). Gamla flygplan fasas nu ut snabbare än planerat i samband med nedgången, vilket minskar förbrukningen, och Boeing och Airbus har redan tusentals nya effektiva flygplan på order. Svenska flygtillverkare som GKN och Saab är med och utvecklar morgondagens teknologi för ännu mer energieffektiva flygplan. Våra flygplatser är också på väg att bli fossilfria ock klimatsmarta!

I Sverige har vi snart en reduktionsplikt också för flyget med inblandningskrav på biojetbränsle. Sverige har alla förutsättningar att snabbt få fram biojetbränsle ut skogsrestprodukter och i Piteå är man redo att dra igång en pilotanläggning. Här kan vi bli världsledande men behöver investeringar snabbt, och här kan staten visa framfötterna så att Sverige än en gång kan vara först med ny teknik!

Björn Forsgren ger sig på flyget för han vill inte att vi ska resa. Det må vara hänt. Han är ganska ensam om detta. Flyget står för cirka 2,6 procent av de fossila CO2-utsläppen i världen, så det finns många andra områden som man kan ge sig på innan man stryper världens mest effektiva transportslag, som dessutom är ett smörjmedel för att få igång ekonomin och jobben igen.

Flyget knyter ihop världens länder och ökar förståelsen mellan folken. Snart är vi i luften igen och nu med ännu bättre flygplan och effektivare flygbolag!

Christian Clemens
ordförande Svenskt Flyg
Dag Waldenström
generalsekreterare Svenskt Flyg

Fotnot: Svenskt Flyg är en förening som kommunicerar idéer, åsikter och kunskap om det kommersiella flyget och flygindustrin i Sverige. Syftet med verksamheten är att stärka förtroendet för det kommersiella flyget och flygindustrin så att dessa ges möjligheter att verka och utvecklas i Sverige. Föreningens verksamheten bedrivs i det helägda bolaget Svenskt Flyg Intresse AB.

Tåg transfer

Vi erbjuder gratis transfer mellan flygplats och järnvägsstationen Höga Kusten Airport/Västeraspby. För att ta del av det måste du boka detta i förhand så att vi är redo att ta emot er. Använd formuläret till vänster för att boka dag och tid. Alla uppgifter i bokningsformuläret är obligatoriska.

Datum:
Tid:
Antal passagerare:
Flightnummer:
Anländer via:
TågFlyg

Nyhetsbrev